Koolhydraatarm brood: de sleutel tot een slanker lichaam?

Waar de rest van de wereld bij afvallen denkt aan minder vetten en koolhydraten, heeft België tot voor een aantal jaar zich nauwelijks beziggehouden met koolhydraten. Het tij is aan het keren. Steeds meer mensen kiezen voor een koolhydraatarm dieet. In brood zitten behoorlijk wat koolhydraten. In Nederland eten we twee broodmaaltijden per dag. Als je er dan nog eens een keer aardappelen of pasta bij eet, krijg je al snel te veel koolhydraten binnen. En te veel maakt dik.

slank lijf met koolhydraatarm brood

Brood

Koolhydraatarm brood is brood waarin minder tarwemeel wordt gebruikt, dat wordt vervangen door sojameel. Dit scheelt al snel 30% of meer aan koolhydraten. De keuze voor koolhydraatarm brood is zeker een stap naar een lager gewicht. Maar als je de rest van je lifestyle niet aanpakt, legt dit weinig gewicht in de schaal. Kleinere porties, meer groente en fruit, minder brood, minder of geen alcohol en suiker, stoppen met roken en meer lichaamsbeweging horen hier ook bij. Zelfs een afslanksupplement zoals bijvoorbeeld het populaire eco slim kan je een handje helpen. Meer over Eco Slim lees je hier. Uiteraard is Eco slim niet zaligmakend en zijn er ook veel andere afslankoplossingen die je kunnen helpen om een gezond gewicht aan te houden.

Nuance

Koolhydraten zijn niet slecht mits ze met mate worden gegeten. Als meer dan 70% van je lichaamsenergie wordt geleverd door koolhydraten, is dat duidelijk te veel. Er is dan gewoon te weinig ruimte om vetten en eiwitten op te slaan in je lichaam. Het advies is om echt minder dan 70% aan koolhydraten te gebruiken. Als de verdeling tussen koolhydraten, eiwitten, vetten en olies maar beter in balans is, ga je ook lekkerder in je vel zitten. Hier lees je meer over een gezonde verhouding tussen deze drie belangrijke voedingselementen.

Niet doorschieten

Nu zijn er altijd lijners die doorschieten. Koolhydraten zijn gezond zolang het er maar niet te veel zijn. Te veel koolhydraten is niet goed, maar te weinig ook niet. Je kunt dan minder intensief sporten, je spierweefsel vermindert en je metabolisme (stofwisseling) vertraagt. Een goede balans tussen koolhydraten en andere voedingselementen is de basis van een gezondere levensstijl. Koolhydraatarm brood speelt hier in een belangrijke rol.

Plussen en minnen

 

Natuurlijk heeft koolhydraatarm brood zo zijn voor- en nadelen. Het bevat minmaal 30% minder koolhydraten dan er in normaal brood zitten. Er zitten meer vezels in. Die zorgen er voor dat je je langer verzadigd voelt en dus snel minder hongergevoelens hebt. Er zijn ook nadelen aan koolhydraatarm brood. Het is vaak flink duurder dan normaal brood. Ook bevat het meer vetten en eiwitten en die zetten weer aan.

Gezonde levensstijl

Een leven met minder brood, meer fruit en groente, meer beweging en zonder ongezonde gewoontes (zoals tussen door even snacken), zorgt voor een gezondere levensstijl. Voor brood zijn er ook interessante alternatieven. Heb je bijvoorbeeld al eens gedacht aan cloud brood (eieren en hüttenkäse) of je brood te beleggen met koolhydraatarm beleg? Kip, ei, avocado, tomaat, kaas zijn nu eenmaal gezonder dan jam en chocopasta. Ook soepen, smoothies, muesli en salades zijn gezond en vullen goed. Maak je uiteindelijk niet teveel zorgen. Brood met normale hoeveelheden koolhydraten en zeker koolhydraatarm brood zijn prima te verenigen met een gezonde leeftstijl zoals wij al eerder schreven.

Wondermiddel?

Is brood met veel minder koolhydraten een wondermiddel? Nee, dat is het helaas niet. Als dit de enige aanpassing in je dieet is, zal je wel wat maar niet al te veel afvallen. Bij diëten denken veel mensen aan iets tijdelijks. Dat is het natuurlijk niet. Als je aangekomen op het streefgewicht weer terugvalt in je oude eetpatroon, zit je ook zo weer op je oude gewicht. Diëten is een permanente wijziging van je levensstijl. Als je daarvan niet overtuigd bent, is lijnen alleen maar frustrerend.

Bewustwording

Het belangrijkste is bewust worden van je levensstijl. Kijk in de supermarkt eens naar de labels van je voedingsmiddelen. Hoeveel gram koolhydraten per 100 gram zit er in? Als je dit een tijdje volhoudt, wordt het vanzelf normaal. Na verloop van tijd weet je niet beter. Zo gaat het met andere dingen ook. Pak eens wat vaker de fiets. Eet kleinere porties. Voordat je het weet, heb je je levensstijl omgezet. Natuurlijk mag je best wel een keer zondigen, zolang je daarna maar wel weer doorgaat met je gezonde levensstijl. Succes, je kunt het!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *