de nieuwe lunchbox: de gezondste broodjes die energie voor de hele dag garanderen

de nieuwe lunchboxEen goed ontbijt geeft je dag een kickstart en wordt ook wel de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd. Maar hoe zit het met de lunch? Als je regelmatig het middageten overslaat of andere ongezonde keuzes maakt, zul je merken dat je productiviteit flink daalt in de middag. Je hebt dan onvoldoende energie om je dagelijkse taken goed uit te voeren. Daarnaast ben je met een te laag energiepeil sneller geneigd om later op de dag naar onverantwoorde snacks te grijpen. Niet onbelangrijk dus, die lunch.

Voedzame varianten

Een lekker brood vormt een goede basis voor je lunch. Ga niet voor een wit bammetje, maar kies eens voor een meer voedzame variant. Volkoren-, zuurdesem- of speltbrood barsten van de vezelrijke koolhydraten, waardoor je voldoende energie krijgt om de middag door te komen. Ook geeft het je een verzadigd gevoel, waardoor je later in de middag niet snel zin krijgt in een ongezond tussendoortje.

Gezond beleg

Met je broodbeleg kan je veel kanten opgaan. Het is dan misschien ook even experimenten, voordat je jouw favoriete combinaties hebt ontdekt. Blijf vooral variëren, zodat je niet snel uitgekeken raakt op je lunch. We geven je zes suggesties voor gezond hartig én zoet broodbeleg waardoor je de lunch nooit meer wilt overslaan.

1. Doperwtjesspread

De mogelijkheden voor hartig beleg zijn oneindig. Wat dacht je van een zelfgemaakte doperwtjesspread? Je maakt deze gemakkelijk door wat doperwtjes, een bosuitje en Hüttenkäse te mixen.

2. Hummus met avocado

Probeer ook eens de combinatie van hummus met avocado. Koop de hummus kant-en-klaar in de supermarkt of maak je eigen variant door kikkererwten te pureren en op smaak te maken met kruiden.

3. Paprikaspread

Ook verantwoord is een paprikaspread. Je hebt hier een rode paprika, een halve stengel bleekselderij, een bosuitje en wat Hüttenkäse voor nodig. Breng de spread op smaak met wat citroensap.

4. Banaan met notenpasta

Probeer eens de combinatie van banaan en notenpasta met een snufje kaneel. Maak een pasta van jouw favoriete noot door een handje in keukenmachine te vermalen. Dit beleg zit vol gezonde onverzadigde vetten.

5. Schijfjes fruit

Ben jij een echte zoetekauw? Dan vind je dunne schijfjes nectarine of appel met schil op je brood vast geslaagd. Je kunt wat meer smaak aan het fruit geven door er wat kaneel over te strooien.

6. Zuivelspread met vijg

Ook lekker is brood belegd met zuivelspread met een paar plakjes verse vijg. Deze frisse combinatie is niet alleen lekker, maar ook erg verantwoord doordat het weinig calorieën en geen vet bevat.

De smaak te pakken

Misschien kosten bovenstaande ideeën je wat meer tijd dan een boterham beleggen met kaas, maar je krijgt er wel een hoop voor terug. Zodra je de smaak te pakken hebt, vul je jouw lunchbox voortaan ongetwijfeld alleen nog maar met de lekkerste belegde broodjes die perfect passen in een gezonde levensstijl.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *