Latest

Koolhydraatarm brood: de sleutel tot een slanker lichaam?

Waar de rest van de wereld bij afvallen denkt aan minder vetten en koolhydraten, heeft België tot voor een aantal jaar zich nauwelijks beziggehouden met koolhydraten. Het tij is aan het keren. Steeds meer mensen kiezen voor een koolhydraatarm dieet. In brood zitten behoorlijk wat koolhydraten. In Nederland eten we twee broodmaaltijden per dag. Als je er dan nog eens een keer aardappelen of pasta bij eet, krijg je al snel te veel koolhydraten binnen. En te veel maakt dik.

slank lijf met koolhydraatarm brood

Brood

Koolhydraatarm brood is brood waarin minder tarwemeel wordt gebruikt, dat wordt vervangen door sojameel. Dit scheelt al snel 30% of meer aan koolhydraten. De keuze voor koolhydraatarm brood is zeker een stap naar een lager gewicht. Maar als je de rest van je lifestyle niet aanpakt, legt dit weinig gewicht in de schaal. Kleinere porties, meer groente en fruit, minder brood, minder of geen alcohol en suiker, stoppen met roken en meer lichaamsbeweging horen hier ook bij. Zelfs een afslanksupplement zoals bijvoorbeeld het populaire eco slim kan je een handje helpen. Meer over Eco Slim lees je hier. Uiteraard is Eco slim niet zaligmakend en zijn er ook veel andere afslankoplossingen die je kunnen helpen om een gezond gewicht aan te houden.

Nuance

Koolhydraten zijn niet slecht mits ze met mate worden gegeten. Als meer dan 70% van je lichaamsenergie wordt geleverd door koolhydraten, is dat duidelijk te veel. Er is dan gewoon te weinig ruimte om vetten en eiwitten op te slaan in je lichaam. Het advies is om echt minder dan 70% aan koolhydraten te gebruiken. Als de verdeling tussen koolhydraten, eiwitten, vetten en olies maar beter in balans is, ga je ook lekkerder in je vel zitten. Hier lees je meer over een gezonde verhouding tussen deze drie belangrijke voedingselementen.

Niet doorschieten

Nu zijn er altijd lijners die doorschieten. Koolhydraten zijn gezond zolang het er maar niet te veel zijn. Te veel koolhydraten is niet goed, maar te weinig ook niet. Je kunt dan minder intensief sporten, je spierweefsel vermindert en je metabolisme (stofwisseling) vertraagt. Een goede balans tussen koolhydraten en andere voedingselementen is de basis van een gezondere levensstijl. Koolhydraatarm brood speelt hier in een belangrijke rol.

Plussen en minnen

 

Natuurlijk heeft koolhydraatarm brood zo zijn voor- en nadelen. Het bevat minmaal 30% minder koolhydraten dan er in normaal brood zitten. Er zitten meer vezels in. Die zorgen er voor dat je je langer verzadigd voelt en dus snel minder hongergevoelens hebt. Er zijn ook nadelen aan koolhydraatarm brood. Het is vaak flink duurder dan normaal brood. Ook bevat het meer vetten en eiwitten en die zetten weer aan.

Gezonde levensstijl

Een leven met minder brood, meer fruit en groente, meer beweging en zonder ongezonde gewoontes (zoals tussen door even snacken), zorgt voor een gezondere levensstijl. Voor brood zijn er ook interessante alternatieven. Heb je bijvoorbeeld al eens gedacht aan cloud brood (eieren en hüttenkäse) of je brood te beleggen met koolhydraatarm beleg? Kip, ei, avocado, tomaat, kaas zijn nu eenmaal gezonder dan jam en chocopasta. Ook soepen, smoothies, muesli en salades zijn gezond en vullen goed. Maak je uiteindelijk niet teveel zorgen. Brood met normale hoeveelheden koolhydraten en zeker koolhydraatarm brood zijn prima te verenigen met een gezonde leeftstijl zoals wij al eerder schreven.

Wondermiddel?

Is brood met veel minder koolhydraten een wondermiddel? Nee, dat is het helaas niet. Als dit de enige aanpassing in je dieet is, zal je wel wat maar niet al te veel afvallen. Bij diëten denken veel mensen aan iets tijdelijks. Dat is het natuurlijk niet. Als je aangekomen op het streefgewicht weer terugvalt in je oude eetpatroon, zit je ook zo weer op je oude gewicht. Diëten is een permanente wijziging van je levensstijl. Als je daarvan niet overtuigd bent, is lijnen alleen maar frustrerend.

Bewustwording

Het belangrijkste is bewust worden van je levensstijl. Kijk in de supermarkt eens naar de labels van je voedingsmiddelen. Hoeveel gram koolhydraten per 100 gram zit er in? Als je dit een tijdje volhoudt, wordt het vanzelf normaal. Na verloop van tijd weet je niet beter. Zo gaat het met andere dingen ook. Pak eens wat vaker de fiets. Eet kleinere porties. Voordat je het weet, heb je je levensstijl omgezet. Natuurlijk mag je best wel een keer zondigen, zolang je daarna maar wel weer doorgaat met je gezonde levensstijl. Succes, je kunt het!

Vers brood bakken in een handomdraai

vers broodZeker in België zijn wij echte brood liefhebbers. Het is heel normaal om tussen de middag je zelf gesmeerde boterhammen te nuttigen tijden je pauze op het werk of gewoon thuis. Brood is dan ook overal in België te koop. Bakkers zijn er in grote getalen en ook in elke supermarkt is een broodafdeling te vinden. Maar is het niet veel lekkerder om zelf brood te bakken? Het kost wat meer tijd en moeite maar wanneer de juiste ingrediënten hebt en het juiste materiaal kan dit daadwerkelijk heerlijk zijn. Alleen de geur al is er een om van te genieten. Nog een pluspunt is dat het altijd zo vers als mogelijk is.

De ingrediënten

De juiste ingrediënten zijn bij het zelf bakken van brood onmisbaar. Het is belangrijk alles in huis te hebben voordat je echt begint want mocht er iets missen dan kan dit ervoor zorgen dat het mislukt. Gelukkig zijn alle producten die je nodig hebt makkelijk om aan te geraken en kun je het dus zo halen. De volgende dingen hebt je nodig om brood te kunnen bakken;

  • Zout
  • Suiker
  • Water
  • Meel of bloem
  • Boter
  • Gist

Allemaal vrij simpele ingrediënten dus. Wel hebben ze allemaal een belangrijke functie en moet je er dus voor zorgen dat niets vergeet. De hoeveelheid is afhankelijk van hoeveel brood je daadwerkelijk wilt gaan bakken.

Het materiaal

Niet geheel onbelangrijk bij het zelf maken van brood is het hebben van het juiste materiaal. Net als met de ingrediënten kun je er niet omheen de juiste spullen in huis te hebben. Mocht je dit niet hebben dan kun je er wat dat betreft net zo goed niet aan beginnen. Het gaat er vooral om dat je met behulp van je materialen precies de juiste hoeveelheden van alles gebruikt. Doe je dit niet correct en nauwkeurig dan kan dit een slechte invloed op het resultaat hebben. Uiteindelijk wil je natuurlijk vooral gewoon een heel lekker brood op tafel kunnen zetten. Om de juiste hoeveelheden af te meten heb je een maatbeker en maatschepje nodig. Daarnaast moet je een grote mengkom hebben. De rest van de benodigdheden zijn een theedoek, wekker en een bakplaat. Wanneer je dit alles hebt in combinatie met alle ingrediënten kun je beginnen.

Hoe bak je zelf brood? 

Begin met het samenvoegen van alle ingrediënten in de mengkom en meng ze lang genoeg door elkaar. Daarna kun je gaan kneden waarna je het water erbij kunt gaan doen. Wanneer het goed aanvoelt en niet te droog doe je het in een kom en ga je de theedoek eroverheen leggen. Dit laat je voor ruim een half uur zo liggen. Daarna wordt dit door het deeg gehaald en laat je het weer voor dezelfde tijd staan onder de theedoek. Als laatste mag het deeg voor veertig minuten in de oven met bakpapier eronder. Na deze periode mag je het nog eens veertig minuten laten rusten. Wanneer dit alles gedaan is zal je van een heerlijk zelfgemaakt brood kunnen gaan genieten en zelf ervaren hoe goed dit smaakt.

Brood gaat zeker samen met een gezonde levensstijl en een slank figuur

Het valt niet te ontkennen. Wij Belgen zijn nou eenmaal dol op brood. Maar waarom eigenlijk? Toen ik vroeger naar de peuterschool mocht kreeg ik een boterham met pindakaas mee in mijn broodtrommeltje. Zonder korstjes natuurlijk, want wie wilde de korstjes nou opeten? Toen ik later naar de basisschool ging mocht ik het samen met mijn moeder snijden en toen ik, klaar voor de grote stap, naar de middelbare school ging, moest ik het helemaal zelf doen. Kortom: We zijn opgegroeid met brood en het zit in onze cultuur. Nu weten verschillende critici te melden dat het brood wat wij jarenlang hebben gegeten eigenlijk helemaal niet zo gezond is. Maar klopt dit wel?

Broodsoorten

Ergens hebben de critici wel gelijk. Het is natuurlijk niet gezond om elke dag witbrood te eten. Dit komt omdat hier de minste voedingstoffen inzitten. In het proces om brood te maken wordt bij witbrood de graankorrel vermalen. Dit betekent dat de voedingstoffen die in het brood zitten minimaal zijn. Bij Volkorenbrood daar in tegen, wordt de graankorrel niet vermalen. Daarom is Volkorenbrood ook de gezondste broodsoort. Moet je nu echt alleen maar Volkorenbrood gaan eten? Nee. Het kan namelijk geen kwaad om af en toe eens een sneetje Witbrood te pakken, maar doe dit wel met maten. Als je brood, net zoals ik, erg lekker vind en er niet van af wil, dan is het verstandig om dagelijks volkorenbrood te eten en misschien in het weekend wat witbrood.

Maakt brood me dik?

Dat ligt eraan. We pakken weer even de vergelijking witbrood en volkorenbrood. In een sneetje witbrood zitten 87 kcal en in een sneetje volkorenbrood zitten er 74. Een witbrood kan je dus een stuk dikker maken dan volkorenbrood. Maar waar het echt om gaat, zijn de hoeveelheden die je eet. Stel je voor: Je eet per dag 20 sneetjes witbrood, dat zijn 1750 calorieën. Als vrouw zijnde betekent dit dat je bijna niks meer mag eten wil je niet aankomen. Eet je er 4 op een dag? dan betekent dit dat je 348 calorieën hebt geconsumeerd. Dit zou betekenen dat je nog genoeg kan eten en drinken op de dag. Bij een volkorenbrood is dit al aanzienlijk minder. Witbrood maakt je dus dikker dan volkorenbrood, maar als je het niet te veel eet dan kun je het gewoon blijven eten.

minder brood en forskolin vor een slanker lichaamGaat brood samen met een gezonde levensstijl?

ja, brood gaat zeker samen met een gezonde levensstijl. In brood zitten veel koolhydraten. Koolhydraten zorgen ervoor dat je lichaam energie krijgt. Dit kan handig zijn bij het sporten, maar het is ook handig in het dagelijks leven. Je gaat je er bijvoorbeeld een stuk fitter door voelen, en je zult meer zin hebben om iets te gaan doen. Dit betekent dus dat brood je indirect stimuleert om te gaan sporten en actief bezig te zijn. Zo val je af, en ontwikkel je een gezondere levensstijl. Niet alleen koolhydraten doen de truck, ook de andere voedingstoffen zoals eiwitten en vet zitten in brood. Nu zal je denken: Vet? Daar wordt je toch dik van? Nou dit is niet helemaal waar. Met de hoeveelheid vet dat in brood zit wordt je niet dik, maar krijg je juist meer voedingstoffen binnen die helpen bij het aanmaken van hormonen en cellen. Kortom, brood gaat goed samen met een gezonde levensstijl.

Conclusie

Dus, wil je binnen een korte tijd snel afvallen? Dan adviseer ik om je broodinname te verminderen, eventueel in combinatie met een afslanksupplement. Maar wil je een gezonde levensstijl behouden? Dan adviseer ik je om juist brood te blijven eten. Misschien wat minder witbrood, omdat hier niet de benodigde voedingstoffen inzitten, maar wat volkorenbrood zou de truck moeten doen. Ook zou ik je willen adviseren om wat minder brood van de supermarkt te kopen. Het brood wat in supermarkten wordt gemaakt wordt vaak te snel gerezen en bevat daardoor veel minder voedingstoffen als een brood bij een ambachtelijke bakker. Bij een echte bakker worden de broden namelijk nog zelf gemaakt en is echt vakmanschap verreisd. Koop je brood dus bij een echte bakker, en eet het niet teveel. Als je dit doet, kan ik je verzekeren dat brood perfect bij een gezonde en slanke levensstijl past.

Recept voor overheerlijke chelsea buns!

Niets is beter dan een warm gebakje uit de oven. De Chelsea bun is een zoet gebakje dat heerlijk is om bij de thee of koffie te eten.

Ingredienten

Voor het deeg:

15 gr verse gist, 1 tl witte suiker, 5 el lauwe melk, 225 gr bakkersbloem, 1/2 tl zout, 25 gr fijne witte suiker, 25 gr boter, 1 ei

Voor de vulling:

25 gr boter, 100 gr gedroogde vruchten, 1/2 tl kaneel, 50 gr bruine basterdsuiker, 2 el honing, kristalsuiker om te bestuiven

Recept

Zeef de bakkersbloem in een grote kom, maak een putje in het midden en voeg de gist toe.

Warm ondertussen de melk en 25 gr boter om tot het een lauw mengsel wordt.

Maak een kuiltje in de bloem en kieper het ei bij. Meng de suiker en het zout erbij.

Voeg het melk en boter mengsel toe en meng het geheel. Kneed het mengsel tot het een zacht deeg wordt. Het kan zijn dat je nog wat extra bloem moet toevoegen hiervoor.

Neem wat gesmolten boter en wrijf het deeg ermee in.

Vet een bakplaat in.

Voor de vulling rol je het deeg opnieuw uit op een met bloem bestrooid oppervlak. Zorg dat het deeg niet dikker is dan een halve centimeter. Smeer nogmaals in met wat gesmolten boter en strooi er de bruine suiker, kaneel en fijn gesneden stukjes gedroogd fruit over heen.

Rol het deeg daarna terug op tot een cilinder. Snij het deef in stukjes van 4 centimeter en plaats ze op de met boter ingesmeerde bakplaat. Zorg dat er genoeg plaats tussen is. Dek de bakplaat af met een theedoek en laat de gebakjes 30 minuten rusten. Als alles goed gaat zouden ze moeten verdubbelen van grootte.

chelsea bunWarm de oven voor en bak de gebakjes 20-25 minuten op 220 graden.

Eens gebakken, haal je de gebakjes van de bakplaat en bestrijk je ze met honing en suiker.

Eet smakelijk!